Gemeente Leeuwarden fietsendief


De gemeente Leeuwarden gaat voortvarend te werk bij het opruimen van foutief gestalde fietsen bij het N.S. station. Na een opknapbeurt rond het station blijkt nog steeds dat er een nijpend tekort is aan mogelijkheden om de fiets daar als forens te stallen. De gemeente hanteert het “protocol fietsenverwijderen 2011”. Fietsen die niet juist in de stalling zijn gezet, er half buiten of op een plaats waar niet gestald mag worden – en dat zijn alle plekken rond het station behalve de fietsenstalling  -  getooid worden met een label van de AFAC Leeuwarden met de dringende boodschap om de fiets binnen 4 uur te verwijderen. Voldoet men daar niet aan dan wordt het slot van de fiets doorgeknipt en de fiets op grond van het protocol afgevoerd naar de fietsenopslag van AFAC.  Tegen betaling van €. 25,00 kan vervolgens de fiets weer worden afgehaald door de eigenaar van de fiets.

De grootste fietsendief van Leeuwarden
Men zou zeggen dat dit alleszins redelijk is. Helaas wordt op geen enkele wijze rekening gehouden met het feit dat mensen die met het openbaar vervoer reizen en de fiets stallen bij het N.S. station om de reis per trein voort te zetten. Dat deze treinreizigers doorgaans niet binnen 4 uur weer terug zijn in Leeuwarden o.a. door het werken elders.  Een  praktijkvoorbeeld van het optreden van de gemeente is het volgende:


Een mevrouw uit Leeuwarden, op redelijke afstand wonend van het N.S. station,  reist bijna dagelijks van Leeuwarden naar Sneek, waar ze een baan in de zorg heeft met onregelmatige diensten. Dagelijks wordt haar enige vervoermiddel “de fiets” gestald bij het station. Meer dan eens blijkt er geen enkele ruimte meer te zijn in de stalling en i.v.m. vertrek tijd van de trein wordt de fiets vervolgens netjes op een plek neergezet waar niemand er last van heeft. Ze komt ’s avonds na het werk rond 23.00 uur aan in Leeuwarden en de fiets is zoek. Dus een half uur lopen naar huis na een vermoeiende zware avonddienst. De volgende dag heeft ze ochtenddienst en moet rond 07.00 uur vertrekken uit Leeuwarden.  Geen fiets en dus weer een half uur lopen naar het station.  Vanaf haar werk heeft ze contact gezocht met AFAC en is ze in de namiddag na haar werk lopend naar de opslag van de fietsen gegaan en tegen betaling  heeft ze haar fiets die daar inderdaad stond met het doorgeknipte slot terug ontvangen.

Ze heeft vervolgens een bezwaarschrift ingediend bij de gemeente wat uiteindelijk resulteerde in teruggaaf van de €. 25,00 en een vergoeding voor een nieuw slot. Wel diende ze eerst een verklaring te tekenen dat ze haar bezwaarschrift moest intrekken.

Dit is geen incident. Regelmatig worden fietsen verguld met een label “binnen 4 uur verwijderen” en vervolgens daadwerkelijk verwijderd. Dit  staat in schril kontast met de verwijdering van fietsen en fietswrakken. Fietsen en zgn. fietswrakken  worden na 28 dagen stalling gelabeld en vervolgens na uiterlijk 28 dagen verwijderd. Dus pas na 2 ruim maanden verwijderd.
Het komt daardoor meer dan eens voor dat iemand andermans fiets uit de stalling trekt en elders neerzet om de eigen fiets op die plek in de stalling te zetten.
Je zal maar in Leeuwarden wonen en elders werken en daardoor aangewezen zijn op de fiets en het openbaar vervoer.

Koos Dam

4 opmerkingen:

  1. Ik heb ook een bezwaarschrift ingediend nadat mijn fiets is 'gestolen' door de AFAC. Mijn fiets stond netjes aan de zijkant bij de ingang van het station gestalt. Hier stonden ook skooters. Ik was erg verontwaardigd toen ik er bij terugkomst van mijn werk achter kwam dat de AFAC op last van de gemeente en de NS wel de fietsen weghaald op die plek maar geen scooters?
    Waarom dit voorkeursbeleid? En daarnaast mijn fiets stond allerminst hinderlijk geparkeerd.
    Niet op een voetgangersdoorgang, niet voor een nooddeur en niet op een blindegeleidestrook.
    De NS biedt wegens de verbouwing ook te weinig stallingsruimte aan voor fietsen. Dat is dus makkelijk scoren voor de AFAC. Die ik sindsdien ook veelvuldig bezig zie. Op mijn vraag of er ook skooters worden meegenomen werd ontwijkend geantwoord. "Daar heeft de gemeente niet over gesproken" werd er gezegd. Fraai is dat die ongelijke behandeling. Ik hoop dus dat ik met mijn bezwaarschrift wat uit kan halen. Hopelijk kan ik ze dwingen tot ander beleid. Dit kan niet. Ik ga mijn bezwaarschrift zeker niet intrekken. Ik wil een uitspraak van de rechter over die voorkeursbehandeling. Dan kunnen ze hun praktijken redelijkerwijs niet meer voortzetten lijkt mij.
    De gemeente geeft zich naast 12 weken voor het antwoorden op het bezwaarschrift nog eens 6 weken extra de tijd. "Omdat wij streven naar een zorgvuldig antwoord verdagen zij de beslissing op grond van artikel 7:10.

    Het is toch te gek voor woorden!!! Het lijkt eerder op ontmoedigingsbeleid om een bezwaarschrift in te dienen.
    Menen ze dan in 12 weken niet nauwkeurig genoeg een beslissing te kunnen nemen? Misschien moeten ze eens kijken naar de kwaliteit van hun medewerkers. Laat een hardwerken de burger alsjeblieft met rust!!

    Groet

    Joyce Schotsborg
    Ik denk dat ik hier ook maar bezwaar tegen indienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zal er gebeuren als je aangifte gaat doen van diefstal? Niet zoeken bij de AFAC maar direct naar de politie. Wel even een fototje van je netjes gestalde fiets maken als bewijs dat hij er ook daadwerkelijk gestaan heeft. Ben benieuwd wat de gemeente Leeuwarden dan gaat doen!

    Kees van Stijn
    Ik hoor graag ervaringen hiermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan wordt daar geen zaak van gemaakt, omdat de gemeente bij de uitoefening van een specifieke bestuurstaak immuun is voor strafvervolging (zie het arrest HR Pikmeer II).

      Verwijderen
  3. Dit is mij gister ook overkomen. Mijn fiets stond er nog geen eens 8 uren en hij is zonder pardon weg gehaald. Ik had hem niet in een rek gezet want 's ochtends is daar nooit plek. Ik had hem natuurlijk naast 1 van de rekken gezet. Volgens de AFAC "Het gaat om fietsen die door gemeente
    Leeuwarden zijn verwijderd omdat ze hinderlijk waren geplaatst of als wrak of weesfiets werden aangemerkt."

    Het is belachelijk en onrealistisch om fietsen weg te halen die niet in de rekken staan, als er niet eens plaats is in die rekken! Ik vind het onvoorstelbaar dat mijn fiets door de gemeente is gestolen!!!

    Toen ik mijn fiets zocht was er nog een vrouw die ook haar fiets minste. Ik zal vandaag naar de afac, de gemeente en de politie om te kijken wat hier aan te veranderen valt!

    BeantwoordenVerwijderen