Nieuwjaarsreceptie


“Ik woon in een heel creatieve straat.” Stralend kijkt de man tegenover me mij aan. We hebben net kennisgemaakt en elkaar direct maar veel goeds toegewenst voor het nieuwe jaar. En terwijl de grote hal van de Harmonie rondom ons steeds leger wordt, gaat mijn nieuwe vriend er nog eens goed voor staan.


Ik sprak al veel bekenden bij de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente Leeuwarden. Het was dan ook drukbezocht, verzekerde een ambtenaar van de gemeente mij. Zeker als je het vergeleek met voorgaande jaren. Ja, ja, dat hoorde ik Ferd Crone ook al vertellen in zijn speech. Maar ik miste ook nog wel wat mensen.

‘Heel Nederland Fietst’
Stiekem had ik gehoopt iemand van het waterschap te ontmoeten. Eind november werd bekend dat medewerkers van Wetterskip Fryslân de eerste prijs wonnen van de landelijke bedrijvenwedstrijd ‘Heel Nederland Fietst’. De prijs bestond uit een dag vol fietsactiviteiten voor alle medewerkers. Graag had ik daar met iemand over gesproken. Mooi in het kader van terugblikken op fietsend Fryslan in 2011.

Minder hinder op het Drachtsterplein
Stiekem had ik ook gehoopt Durk Bergsma tegen het lijf te lopen, de programma manager Infrastructuur en Bereikbaarheid van de gemeente Leeuwarden. Durk vertelde mij het afgelopen jaar over Vrij Baan Leeuwarden en het MinderHinder Manifest. “Natuurlijk ondervinden fietsers wel wat overlast op het Drachtsterplein”, vertelde hij mij, “maar we doen zoveel mogelijk ons best dit te voorkomen.” De voorzitter van de Fietsersbond in Fryslân reageerde stekelig. Hij hoorde nog nooit zoveel negatieve reacties als over de werkzaamheden bij het Drachtsterplein: “Durk zou eens wat vaker met fietsers moeten praten.” Graag had ik die reactie aan de gemeentelijke programmamanager voorgelegd.

Creatief
Maar het feest liep ten einde en ik had Durk Bergsma niet gezien. Wel liep ik tegen een andere Durk aan. En deze man vertelde mij nu dat hij in een creatieve straat woonde. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt: “oh ja, wat doe jij dan?” Durk lachte en nam nog een royale slok van zijn bier. “Ik werk bij de KPN.” Oh inderdaad, zeer creatief. Durk lachte nog maar eens en graaide vervolgens naar de binnenzak van zijn colbert. Even later drukte mij een kleurige ansichtkaart in mijn handen. “Maar dit doe ik ook.”


Fietsen in China
Een mager chinees meisje lacht mij vanaf de kaart tegemoet, terwijl een vrouw in een blauw shirt haar passeert op de fiets. Achterop het shirt lees ik ‘Durk oer de wrâld Fietsreizen’. “Ik doe iets met fietsen”, licht Durk vrij overbodig toe. Achterop de kaart staat in dikke letters ‘www.fietseninchina.nl’. Ik lach terug. Het jaar 2012 begint verrassend met deze creatieve man uit Leeuwarden.

1 opmerking:

  1. jammer dat ik niet op de nieuwjaarreceptie was, maar ik ken Durk oer de wrâld al..
    Niet alleen creatief in fietsreizen, maar ook met Facebook en niet te vergeten met de Dames!
    Folle lock en seine Durk. M.M.

    BeantwoordenVerwijderen