Waar blijven de Fietscafés in Fryslan?


Soms is het goed je blik te verbreden. Ik weet uit ervaring dat dit verrassende nieuwe inzichten oplevert. Dus hoewel er nog voldoende mooie fietsroutes in Fryslân te verkennen zijn, reed ik op Hemelvaartsdag met de fiets achter op de auto richting Zeeland. Het weer beloofde prachtig te worden, alles wees op een mooi fietsweekend.


Routes uitstippelen
We verbleven in Kloetinge, een klein dorp dat tegen Goes aan ligt. Van hieruit zouden we Zuid-Beveland verkennen, een deel van Zeeland dat bij veel mensen relatief onbekend is. Zeker ook bij mij. Om niet helemaal onvoorbereid op de fiets te stappen, zocht ik voor vertrek op internet nog snel naar wat leuke fietsroutes in de buurt. Ik noteerde direct dat we via de internationale Noordzeeroute, de LF1, eenvoudig van Breskens naar Brugge zouden kunnen fietsen. Dat was vast één mooie fietsdag.

Een andere route die de moeite waard leek, was een tocht van 70 kilometer rond het Veerse Meer. Op de basisschool had ik ooit een meester die uit Veere kwam. Zijn gemis naar Veere compenseerde hij in de klas, waar hij zijn Gooise leerlingen te pas en te onpas vertelde over de pracht van zijn Zeeuwse geboortedorp. Dit was de perfecte gelegenheid die plaats eens met eigen ogen te aanschouwen.

En dan waren er natuurlijk nog de fietsknooppunten. Via de website van Falk zag ik direct dat er rond Kloetinge een uitgebreid fietsknooppuntennetwerk was. Het eerste knooppunt lag vlakbij onze Bed & Breakfast, dus een tochtje in de buurt was zo gepland.

Nieuwe inzichten
Waar gaat dit verhaal naar toe, denkt u wellicht inmiddels. U heeft gelijk, ik zal u niet te lang meer lastig vallen met mijn weekendverhalen. Maar het weekend leverde, zoals ik al hoopte, inderdaad een verrassend nieuw inzicht op. En dat wil ik nog graag even met u delen.

Bij het fietsen van de eerste verkenningstocht rond Goes, zag ik bordjes die ik nog niet eerder zag. Bordjes die verwarrend veel leken op de knooppuntenborden, maar toch net iets anders waren. Bij nadere bestudering bleken de borden te verwijzen naar speciale Fietscafés. Kent u het fenomeen? Ik kende het niet, maar ik vanaf nu pleit ik vol overgave voor Fietscafés in Fryslân!

Fietsvriendelijke horeca
Fietscafés zijn fietsvriendelijke horecagelegenheden. Zo kun je er naar het toilet, ook al bestel je geen kopje thee. Je kunt er de accu van je elektrische fiets opladen en er is een fietsreparatieset aanwezig met natuurlijk ook een fietspomp. Fietscafés willen het de fietsers graag naar de zin maken en zijn daarom zes dagen in de week geopend, met ruime openingstijden. Ik stem vóór Fietscafés in Fryslân, maar dat was u wellicht al duidelijk.

Mooie ontmoeting
Veere heeft overigens nog geen eigen fietscafé, maar de terrassen waren er gezellig en sfeervol. Mijn onderwijzer had destijds niets teveel gezegd: het was aangenaam vertoeven in deze pittoreske Zeeuwse plaats. En weet u wat pas echt leuk was? Ik kon het hem in Veere direct vertellen, want de blik verbreden leidt niet alleen tot nieuwe inzichten, het levert ook verrassende ontmoetingen op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten