Elf Friese steden in weer en wind

Woon je in Fryslân en ben je blij dat je fietst? Dan kun je eigenlijk niet om de Elfsteden fietstocht heen. Ruim dertienduizend fietsers waagden zich er Tweede Pinksterdag aan.


Het weer was niet best, het was een zware tocht. De krant kopte dan ook: Elfstedenpeloton trotseert de elementen. Maar ondanks de kou, de regen en de straffe zuidenwind kwamen er toch ruim twaalfduizend fietsfanaten over de finish. Zij trapten stug door en trokken zich van het weer niets aan. En zo hoort het ook. Een beetje afzien hoort bij een Elfstedentocht. Want zijn het niet juist die elementen die deze Tocht der tochten zijn status aparte verschaffen? Of je ‘m nu rijdt op de schaats of op de fiets…

Hoe zwaar het was, hoorde ik in geuren en kleuren op mijn werk. Een collega reed de tocht. Afzien is pas echt mooi als het achter de rug is. Dan komen de verhalen.

Veteranen
Wie het fietsfeest moest missen en ook geen fietsende collega's met mooie verhalen heeft, kon er alles over lezen in de krant. Op de voorpagina een grote foto van ‘de witte baardenbrigade’, zoals ik ze door iemand hoorde noemen. Echte bikkels, de Elfstedenveteranen die het peloton aanvoerden. Joop de Jong rijdt voorop. Handig, want hij kent de weg door en door. Joop reed de tocht al vijftig keer. Je kunt het je bijna niet voorstellen: in 1960 meldde hij zich dus voor het eerst aan de start, aangezien de tocht in 2001 niet doorging vanwege mond- en klauwzeer. In 1960 was Joop waarschijnlijk een jonge, sportieve en stoere vent. Zou hij toen zelf ooit bedacht hebben dat hij dit traject vijftig keer zou fietsen?

25 keer de wereld rond
Ook in de kopgroep, met startnummer 1, Rikus van Veen. Zijn kilometerteller sprong bij Holwerd naar de miljoen. Van Veen is de eerste Fries die deze mijlpaal behaalt. Een miljoen kilometer is 25 keer de wereld rond. Dat zegt mij niet zoveel, dus ik pak er de rekenmachine maar eens bij. Wanneer je vijftig jaar lang elke dag 55 kilometer fietst, kun je Rikus evenaren.

Respect
Ik maak nog een rekensommetje. Hoeveel jaar zou Joop dan moeten fietsen voor hij deze mijlpaal bereikt? Vijftig keer de Elfstedentocht, dat zal lekker aantikken. Maar dat valt tegen: vijftig keer de Elfstedentocht staat gelijk aan 218 dagen 55 kilometer fietsen.

Ik ben bang dat ik Rikus nooit zal evenaren. En ook aan de prestatie van Joop kan ik niet tippen. Sterker nog, ik kan mij zelfs niet meten aan de collega en al die andere helden die Tweede Pinksterdag de Elfstedenfietstocht uitreden. Voor mij was het verslag in de krant voldoende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten